Ontwikkelingsgerichte kinderopvang
Een fijne plek voor kinderen
Binnen Kinderdagverblijf “de Regenboog” wordt een fijne sfeer gecreëerd, waarin kinderen zich thuis voelen. De sensitieve pedagogisch medewerker biedt veiligheid, vertrouwen in eigen kunnen, voor zichzelf opkomen, respect ontwikkelen voor zichzelf en anderen, zelfstandig en sociaal vaardig zijn, leren samen te spelen en te delen met andere kinderen en het ontdekken van eigen en andermans grenzen. Er wordt daarbij natuurlijk pret gemaakt, want een kind met plezier ontwikkelt zich goed.
Wij hanteren de volgende pedagogische doelstelling:
Onze pedagogische doelstelling is de kinderen, die middels ons kinderdagverblijf worden opgevangen, de mogelijkheid te bieden zich optimaal en veilig te ontwikkelen binnen deze maatschappij. Wij willen ruimte bieden aan de sociale, emotionele en persoonlijke ontplooiing van elk individueel kind en tegelijkertijd het kind op de hoogte brengen van waarden en normen.
Ontwikkelingsgerichte visie op de groepen
In onze individuele ontwikkelingsgerichte visie past een horizontale groepsindeling, omdat wij vinden dat kinderen alle aandacht verdienen. Kinderopvang Bathmen werkt met drie horizontale groepsindelingen van kinderen van 0 tot 1+ , van 1+ tot 2+ en van kinderen van 2+ tot 4 jaar.
Bij de jonge kinderen, baby’s en dreumesen ligt de nadruk op de sensitieve ontwikkeling en op het gebied van zorg.
In de groepen staat veiligheid, geborgenheid, gezelligheid en gezamenlijkheid centraal. Op vaste tijden gaan we samen aan tafel en wordt er gegeten, gedronken, voorgelezen en gekletst. Naast dat baby’s hun eigen ritme volgen van drinken, slapen en spelen, geven de pedagogisch medewerkers individuele aandacht door samen te spelen, het aanreiken van speelgoed, kinderliedjes te zingen, muziek te maken of te bewegen zowel binnen als in de buitenlucht. Zodat iedere baby en dreumes individueel aandacht krijgt en zich in zijn eigen tempo ontwikkelt.
Bij de twee+ peuterkinderen ligt de nadruk op de ontwikkelingsgerichte activiteiten. Dit onderscheiden biedt kinderen de mogelijkheid om zich in een individuele doorgaande ontwikkelingslijn te ontplooien in een voor hen afgestemde sensitieve en veilige omgeving. Samen met andere leeftijdsgenootjes binnen en buiten spelen en de wereld om je heen spelenderwijs ontdekken
Educatieve kwaliteit
In onze visie en ambities om educatieve kwaliteit te bieden maken de pedagogisch medewerkers gebruik van het Voor- en Vroegschoolse Educatie de methode (VVE) Piramide van Cito en het individuele volgsysteem Kijk! Zo hebben wij aandacht voor alle ontwikkelingsgebieden van uw kind, zowel op het gebied van de sociaal-emotionele veiligheid, de ontwikkeling van de persoonlijke competenties, de sociale competenties van uw kind en het ontwikkelen van waarden en normen.
Het belang van educatieve kwaliteit is dat deelname aan een goede voorschoolse voorziening op korte termijn kan leiden tot toegenomen cognitieve leer(vaardigheden) en een betere sociaal-emotionele ontwikkeling bij kinderen, en op lange termijn tot betere schoolprestaties, betere kansen op de arbeidsmarkt beter gezondheid en andere baten van onderwijs (Oberon, april 2020).
Tijdens de opvangdag wordt spelenderwijs aandacht besteed aan de verschillende ontwikkelingsfasen. Er worden specifieke activiteiten uitgewerkt door de pedagogisch medewerker in een Projectplanning per thema (bijvoorbeeld thema Kleding!). Om de ontwikkeling spelenderwijs te stimuleren, spelen alle kinderen bij ons in een rijke-, speel- en leeromgeving, zowel binnen op de groepen als op het buitenterrein. De pedagogisch medewerker is in staat het spel van het individuele kind te verrijken in de speciale hoeken die uitnodigen tot spel/ontwikkeling (breinontwikkeling).
Betrokkenheid
De pedagogische medewerker kent en volgt de individuele ontwikkeling en achtergrond van uw kind en krijgt hierdoor een goede band en kan hierdoor de ontwikkelingen van uw kind samen met uw inbreng volgen en verrijken.
De ontwikkelingen van u kind worden vastgelegd in de observatie/volgmethode KIJK! en de metingen van CITO. Tijdens de haal- en brengmomenten en tijdens evaluatiemomenten wordt samen met u als de ontwikkelingen van uw kind gevolgd en besproken.
Kinderen profiteren van extra stimulering op jonge leeftijd, zodat zij beter voorbereid starten op de basisschool (Oberon, april 2020).
I.v.m. Covid-19 is het contact aan de deur kort en spreekt u niet altijd de pedagogische mentor van uw kind. Nu bellen, Appen en beeldbellen we met regelmaat om u als ouder toch te betrekken bij de belevenissen en ontwikkelingen van uw kind. Natuurlijk kunt u de gehele dag contact met ons opnemen door te bellen of te mailen.
Samenwerking
Soms hebben kinderen tijdelijk extra ondersteuning nodig en Kinderopvang Bathmen biedt dan extra aandacht en begeleiding, mogelijk ondersteunt door experts intern, van Sine Limite of derden.
Om te zorgen voor een doorlopende ontwikkeling en welzijn van uw kind, wordt voor de overgang naar de basisscholen de ontwikkeling van uw kind met u als ouder besproken. Dit gebeurt middels het OKE-formulier en daarna volgt een warme overdracht naar de basisschool van uw keuze.